Dari Pendidikan Khas ke Pendidikan Pemulihan: Dua Program Masalah Pembelajaran

Chiang Ee Fong

Abstract


Pengalaman mengajar Pendidikan Khas dan Pendidikan Pemulihan adalah istimewa.  Dua jenis pendidikan yang berkaitan dengan murid-murid kurang upaya mempunyai banyak kesamaan dan perbezaan yang jauh beza.  Dengan mengkaji secara mendalam mengenai definisi program, ciri-ciri murid khas bermasalah pembelajaran dan murid pemuliahan, matlamat, pentaksiran, kurikulum serta kaedah mengajar dua jenis pendidikan tersebut, pengetahuan dan kefahaman tentang banyak aspek dua program dapat ditingkatkan.  Juga, banyak pandangan yang agak mengelirukan dapat dijelaskan dan banyak wawasan (insight) diluar jangkaan dapat diperolehi.


Full Text:

PDF

References


Kementerian Pelajaran Malaysia, (2000). Buku Panduan Rancangan Pendidikan Individu Murid-Murid Berkeperluan Khasa. Kuala Lumpur: Jabatan Pendidikan Khasa. Kementerian Pelajaran Malaysia.

Kementerian Pelajaran Malaysia, (2008). Pendidikan Khas Masalah Pembelajaran. Kuala Lumpur: Bahagian Pendidikan Guru, Kementerian Pelajaran Malaysia.

Kementerian Pelajaran Malaysia, (2012). Garis Panduan Pelaksanaan Program Pemulihan Khas. Kuala Lumpur: Bahagian Pendidikan Khas, Kementerian Pelajaran Malaysia.

Ainul Shahman, (2012). Cara menyelesaikan masalah pengamatan penglihatan. Carian Google, 29-9-2012

Pusat Perkembangan Kurikulum, (2008). Pendidikan di Malaysia. Kuala Lumpur: Kementerian Malaysia.




DOI: http://dx.doi.org/10.31289/analitika.v10i1.1605

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


JURNAL ANALITIKA
Program Studi Magister Psikologi, Pascasarjana Universitas Medan Area
Jalan Setia Budi No. 79 B, Tj. Rejo, Medan Sunggal, Kota Medan, Sumatera Utara 20112 http://ojs.uma.ac.id/index.php/analitika dan Email: analitika@uma.ac.id
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License