Pengaruh Marketing Mix (4P) terhadap Loyalitas Konsumen pada Mini market Indomaret dan Alfamart di Kota Pematangsiantar

Dedi Suhendro(1*),


(1) AMIK TUNAS BANGSA PEMATANGSIANTAR
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to determine the effect of independent variables both simultaneously and partially on the dependentt variable. The research population of the population of Pematangsiantar has a population of 247,411 people. From the Slovin formula, the sample used in this study was purposive sampling selected with terms and criteria to be sampled. Whereas the selection that does not meet the requirements and criteria is not sampled. The research sample was 100 people. Research data was processed using SPSS. The hypothesis results prove that the independent variables of Marketing Mix (Product Location, Promotion and Price) simultaneously have no significant effect on the dependentt variable (Consumer Loyalty) on the Indomaret and Alfamart Mini market in Pematangsiantar City. While partially the product does not affect consumer loyalty. Location does not affect consumer loyalty. Promotion does not affect consumer loyalty and price does not affect consumer loyalty at the Indomaret and Alfamart mini markets in Pematangsiantar City.

Full Text:

PDF

References


BPS Kota Pematangsiantar. (n.d.). Jumlah gerai Indomaret dan Alfamart wilayah Pematangsiantar.

BPS Kota Pematangsiantar. (2017). Jumlah penduduk kota Pematangsiantar berdasarkan kelompok usia dan jenis kelamin.

Danny, T. W., & Chandra, F. (2001). Analisis Kepuasan dan Loyalitas Konsumen Terhadap Tingkat Penjualan di Warung Bu Kris (Studi Kasus Pada Ayam Penyet Sebagai Menu Unggulan Warung Bu Kris). Jurnal Manajemen Dan Kewirausahaan, 3(2), pp.85-95.

Fahmi, M., & Yuniati, T. (2013). Pengaruh Kepuasan Dan Loyalitas Pelanggan Honda Terhadap Citra Perusahaan PT AHM. Jurnal Ilmu & Riset Manajemen, 2(12).

Fuad, A. N., Arifin, Z., & Yulianto, E. (2013). Pengaruh Bauran Pemasaran Terhadap Keputusan Pembelian (Survei pada Pemilik Sepeda Motor Hornda Beat Karburator di AHASS Barokah Motor Kediri). Jurnal Administrasi Bisnis, 4(1), 1–12.

Guruh Taufan Hariyadi. (2016). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Konsumen Berbelanja di Mini market (Studi pada Indomaret dan Alfamart di Semarang). Jurnal Penelitian Ekonomi Dan Bisnis, 1(1), 16–32.

Indomaret. (2018). jumlah Gerai Indomaret.

Kompas. (2018). Jumlah gerai Alfamart.

Marendra, I. G. (2018). Pengaruh Bauran Pemasaran (Produk, Harga, Lokasi Dan Promosi) Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Di Mini market (Alfamart Atau Indomaret). Jurnal Pemasaran Kompetitif, 1(3), 34–52.

Masyhuri, M., & Utomo, S. W. (2017). Analisis Dampak Keberadaan Pasar Modern terhadap Pasar Tradisional Sleko di Kota MADIUN. Jurnal Akuntansi Dan Pendidikan, Vol. 6 No., 59–72.

Muryuniarsih, Annisa Rahman, dan O. H. (2014). Model Persaingan Bisnis Ritel Mini market di Purwokerto (Studi tentang Persaingan antara PT. Indomarco Prismatama dan PT. Sumber Alfaria Trijaya, Tbk). Raushan Fikr, 4(2), 31–42.

Mustikawati, I., & Dody Prihatin Setia Budi, S. S. S. S. K. N. (2012). Analisis Perbandingan Persepsi Konsumen Mini market Indomaret dengan Alfamart di Pasar Jenggawah Kecamatan Jenggawah Kabupaten Jember. Majalah Ilmiah ‘DIAN ILMU”, 11(2), 1–16.

Putra, A. H., & Giri, R. R. W. (2013). Analisis Preferensi Konsumen terhadap Mini market di Kota Bandung (Studi Kasus : Alfamart , Indomaret , Yomart , Circle K , Lawson , Yogya Express). Telkom University.

Rizka Nuri Puspita. (2012). Perbedaan Kepuasan Pelanggan Indomaret dan Alfamart. Journal of Sosial and Industrial Psychology, 1(1), 61–67.

Suhendro, D. (2016). Pengaruh Kualitas Sistem, Kualitas Informasi, Kualitas Pelayanan Dan Ekspektasi Kinerja Terhadap Kepuasan Pengguna Dalam Penerapan Sistem Teknologi Informasi Pada Koperasi Di Kota Pematang Siantar. JURASIK, 1(1), 33–40.

T.Teviana, & Eva Riyanti. (2015). Analisis Perbandingan Persepsi Konsumen Mini market Indomaret dengan Alfamart di Ismaliyah Kecamatan Medan Area Kota Medan. JURNAL PLANS Penelitian Llrnu Manajemen & Bisnis, X(1), 44–54.




DOI: http://dx.doi.org/10.31289/jkbm.v5i2.2178

Article Metrics

Abstract view : 0 times
PDF - 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.