Utilization of Online Media in the 2020 Simultaneous Regional Head Election Campaign in Semarang


Beti Wulansari(1*), Haris Isa Pamungkas(2),


(1) Universitas Diponegoro
(2) Universitas Diponegoro
(*) Corresponding Author

Abstract


This article aims to highlight how the use of online media as a campaign tool in the midst of Corona Virus Disease 19 pandemic in the Simultaneous Election of Mayor and Deputy Mayor of Semarang in 2020. The problem was focused on how the challenges faced by General Election organizers and Candidate Pairs in organizing campaigns through online media. To approach this problem, Rogers and Storey's campaign theory references were used. The campaign is one of the crucial stages of the election, but during the pandemic the mass mobilization that is typical of the campaign is limited and prioritized through online media. Data were collected through observation, survey questionnaires and document literacy and analyzed qualitatively. This study concludes that the team successfully played a campaign strategy through the internet during this pandemic, especially online media and social media. Online media in this campaign also assisted General Election Supervisory Agency Election organizers as a supervisory function in the implementation of the campaign. However, in campaigning efforts through online media, it is necessary to encourage various parties to create good political education in the community.


Keywords


Campaign; Online Media; Political Education

References


Kamim, A. B. M. (2017). Sikap Media Daring Dalam Kontestasi Pilkada DKI 2017 (Analisis terhadap Sikap Media Daring dalam Isu Dugaan Penghinaan Kitab Suci Al-Qur’ an oleh Cagub Ahok dalam Rentang Pemberitaan 5 Oktober SD 20 Oktober 2016). Jurnal Komunikasi, 11(2), 189-200.

Alfian. (1981). Pemikiran dan Perubahan Politik Indonesia. Gramedia: Jakarta

Ardha, B. (2014). Social Media sebagai media kampanye partai politik 2014 di Indonesia. Jurnal Visi Komunikasi, 13(1), 105-120.

Badan Pengawas Pemilu. (2019). Indeks Kerawanan Pemilu (IKP) 2019. Jakarta. Diunduh di https://www.bawaslu.go.id/id/publikasi/indeks-kerawanan-pemilu-ikp-2019/ Tanggal 12 Maret 2020.

Badan Pengawas Pemilu. (2020). Laporan Komprehensif Pemilihan Walikota dan Wakil Walikota Semarang Tahun 2020. Bawaslu Kota Semarang

Creswell, J.W., (2009). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mix Method Approaches. California: Sage Publication, Inc. Terjemahan Ahmad Lintang Lazuardi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Dimitrova, D. V., Shehata, A., Strömbäck, J., & Nord, L. W. (2014). The effects of digital media on political knowledge and participation in election campaigns: Evidence from panel data. Communication research, 41(1), 95-118.

Ulfa, G. S., & Fatchiya, A. (2018). Efektivitas instagram “Earth Hour Bogor” sebagai media kampanye lingkungan. Jurnal Komunikasi Pembangunan, 16(1), 144-157.

Indrawan, J. Efriza, & Ilmar, A. (2020). Kehadiran Media Baru (New Media) Dalam Proses Komunikasi Politik. Medium: Jurnal Ilmiah Fakultas Ilmu Komunikasi, 8(1), 1-17.

Kantaprawira, R. (1988), Sistem Politik Indonesia Suatu Model Pengantar Bandung: Sinar Baru

Komite Independen Sadar Pemilu. (2020). Menakar Iklim Demokrasi Digital di Pilkada 2020. Jakarta. Diunduh di https://kisp-id.org/08/2020/publikasi-kisp/policy-brief-menakar-iklim-demokrasi-digital-di-pilkada-2020/ tanggal 8 Maret 2021.

Komisi Pemiluhan Umum. (2020). Laporan Tahapan Pemilihan Walikota dan Wakil Walikota Semarang. KPU Kota Semarang.

Kurniawan, S. (2019). Apa Itu Influencer dan Manfaatnya untuk Bisnis. Diunduh di https://www.niagahoster.co.id/blog/apa-itu-influencer/ tanggal 3 Agustus 2021

Danuri, M. (2019). Perkembangan dan transformasi teknologi digital. INFOKAM, 15(2).

Mulyana, D. (2002). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Munzir, A. A. (2019). Beragam peran media sosial dalam dunia politik di Indonesia. JPPUMA: Jurnal Ilmu Pemerintahan dan Sosial Politik UMA (Journal of Governance and Political Social UMA), 7(2), 173-182.

Peraturan Komisi Pemilihan Umum Nomor 5 Tahun 2020 tentang Perubahan ke tiga atas Peraturan Komisi Pemilihan Umum Nomor 15 Tahun 2019 tentang Tahapan, Program dan Jadwal Penyelenggaraan Pemilihan Gubernur dan Wakil Gubernur, Bupati dan Wakil Bupati, dan/atau Walikota dan Wakil Walikota tahun 2020. Jakarta

Peraturan Komisi Pemilihan Umum Nomor 11 Tahun 2020 Tentang Perubahan Atas Peraturan Komisi Pemilihan Umum Nomor 4 Tahun 2017 Tentang Kampanye Pemilihan Gubernur Dan Wakil Gubernur, Bupati Dan Wakil Bupati, Dan/Atau Walikota Dan Wakil Walikota. Jakarta

Peraturan Komisi Pemilihan Umum Nomor 13 Tahun 2020 tentang Perubahan Kedua atas Peraturan Komisi Pemilihan Umum Nomor 6 Tahun 2020 tentang Pelaksanaan Pemilihan Gubernur dan Wakil Gubernur, Bupati dan Wakil Bupati, dan/atau Wali Kota dan Wakil Wali Kota Serentak Lanjutan dalam Kondisi Bencana Nonalam Corona Virus Disease 2019 (COVID-19). 2020. Jakarta

Perdana, A., & Wildianti, D., (2018). Narasi Kampanye dan Media Sosial dalam Pemilu Presiden dan Wakil Presiden Tahun 2019. Puskapol LP2SP Fisip UI. Jurnal Bawaslu DKI Jakarta

Perkumpulan untuk Pemilu dan Demokrasi (Perludem). (2020). Press Rilis Temuan Awal Konten Kampanye Media Sosial Pilkada 2020. Jakarta. http://perludem.org/2020/12/06/temuan-awal-konten-kampanye-media-sosial-pilkada-2020. diakses pada 20 Maret 2021 pukul 10.00

Ratnamulyani, I. A., & Maksudi, B. I. (2018). Peran Media Sosial Dalam Peningkatan Partisipasi Pemilih Pemula Dikalangan Pelajar Di Kabupaten Bogor. Sosiohumaniora, 20(2), 154-161.

Rogers, E.M & Storey, J.D. (1987). Communication Campaign. Dalam C. R. Berger & S.H. Chaffe (Eds.). Handbook of Communication Science. New Burry Park : Sage

Sugiyono. (2009). Metode Penelitian Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta: Bandung

Umayasari, U., & Kurniawan, R. C. (2020). Dinamika Pilkada di Tengah Pandemi dalam Memenuhi Amanat Konstitusi. Wacana Publik, 14(02), 69-79.

Venus, A., (2013). Manajemen Kampanye: Panduan Teoritis dan Praktis dalam Mengefektifkan Kampanye Komunikasi. Bandung: Simbiosa Rekatama Media




DOI: https://doi.org/10.31289/jppuma.v9i2.5081

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2021 JPPUMA: Jurnal Ilmu Pemerintahan dan Sosial Politik UMA (Journal of Governance and Political Social UMA)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Program Studi Ilmu Pemerintahan, Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, Universitas Medan Area
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License