Peranan Pemerintah Desa dalam Meningkatkan Kualitas Pelayanan Administrasi kepada Masyarakat
Authors
Erdipa Panjaitan , Rosmala Dewi , Nina AngeliaDOI:
10.31289/perspektif.v8i1.2543Published:
2019-01-01Issue:
Vol. 8 No. 1 (2019): PERSPEKTIF - JanuaryKeywords:
Role, Service Quality, Community Satisfaction.Articles
Downloads
How to Cite
Downloads
Metrics
Abstract
Role is a set of expectations imposed on an individual who occupies a certain social position. This study aims to determine the role of village government in improving the quality of administrative services to the community in the Office of Village Head Aek Korsik. The method of research used is a descriptive qualitative method approach that focuses on the role of village government in improving the quality of administrative services to the community at the Head Office of Aek Korsik Village Aek Kuo Sub-district, North Labuhanbatu Regency. The results showed that the quality of administrative services in the Head Office of Aek Korsik Village Aek Kuo Sub-district, North Labuhanbatu Regency has applied Tangible, Reliability, Responsiveness, Assurance, and Emphaty dimensions and their indicators. However, there are still some indicators that have not run in accordance with the expectations of the community, including the inconvenience of service places including facilities and infrastructure that have not been complete, the employee has not effectively used SOP (Standard Operating Procedure) in the service process, and there are still employees who are not friendly in the service process.References
Ahmad, J. (2015). Metode Administrasi Publik Teori dan Aplikasi. Yogyakarta: Gava Media.
Andika, M, dan Tarigan, U. (2013). Evaluasi Kinerja Pemerintah Desa Bandar Tengah Kecamatan Bandar Khalifah Kabupaten Serdang Bedagai, Jurnal Ilmu Pemerintahan dan Sosial Politik, 1 (2): 98-111.
Arianto, B. Warjio, Tarigan, U. (2016), Kepemimpinan Lurah dalam Meningkatkan Motivasi Kerja Perangkat Kelurahan, Jurnal Administrasi Publik, 6 (2): 107-122.
Barata, A.A. (2004). Dasar-Dasar Pelayanan Prima. Jakarta: PT Alex Media Komputindo
Clement, C.B.H. (2015). Pelaksanaan Pemerintah Desa Dalam Meningkatkan Pelayanan Masyarakat Di Desa Matalibaq Kecamatan Long Hubung Kabupaten Mahakam ULU. Jurnal Ilmu Pemerintahan. Vol. 3, No. 3.
Gunawan, Imam. 2013. Metode Penelitian Kualitatif Teori Dan Praktik. Jakarta: Bumi Aksara
Hardiansyah. 2011. Kualitas Pelayanan Publik. Yogyakarta: Gava Media.
Kadir, A. (2015). Studi Pemerintah Daerah Dan Pelayanan Publik. Medan: Dharma Parsada
Kaloh, J. (2002). Mencari Bentuk Otonomi Daerah. Jakarta: Rineka Cipta.
Kardi, K. (2003). Aspek Pengukuran Efektifitas Pelayanan. PT. Rajagrafindo Persada: Jakarta
Kasmiayah. (2014). Peranan Pemerintah Desa Untuk Meningkatkan Partisipasi Masyarakat dalam Pembangunan. Jurnal Studi Ilmu Pemerintahan.
Keputusan Menteri Pendayaguna Aparatur Negara Nomor 63 Tahun 2003 Tentang Pedoman Umum Penyelenggara Pelayanan Publik
Koentjraningrat. (2009). Pengantar Ilmu Antropologi. Jakarta: Rineka Cipta.
Kusmanto, H., (2015). Persepsi Masyarakat Terhadap Upaya Kepala Kelurahan Sebagai Salah Satu Unsur Pelaksana Pemerintahan Kota Medan, Jurnal Ilmu Pemerintahan dan Sosial Politik UMA, 3 (1): 49-57.
Marpaung, D.K.O. (2017). Implementasi Program Percepatan Pembangunan Infrastuktur Desa Dalam Meningkatkan Kesejahteraan Masyarakat Di Kecamatan Angkola Selatan Kabupaten Tapanuli Selatan. Skripsi Fisip Universitas Medan Area
Miles, B.M. & Huberman, M. (1992). Analisis Data Kualitatif Buku Sumber Tentang Metode-Metode Baru. Jakarta: UIP Desa. Jakarta: Erlangga.
Moenir, H.A.S. (2010). Manajemen Pelayanan Umum Di Indonesia. Jakarta: Bumi Aksara.
Moleong, L.J. (2008). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Oktavia. M. & Prayetno (2018). Menguji Kepemimpinan Kepala Desa dalam Pembangunan Infrastruktur Desa Rianiate Kecamatan Pangururan Kabupaten Samosir. Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS). 1 (2): 81-92.
Peraturan Pemerintah Nomor 72 Tahun 2005 Tentang Desa
Rivai, V. (2005). Manajemen Sumber Daya Manusia Untuk Perusahaan, Dari Teori Ke Praktek. PT. Rajagrafindo Persada: Jakarta.
Siagian. P. (2001). Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: Bumi Aksara.
Sinambela, L.P. (2011). Reformasi Pelayanan Publik. Jakarta: Bumi Aksara
Soekanto, S. (2003). Sosiologi Suatu Pengantar. Jakarta: Rajawali.
Soekanto, S. (2012). Sosiologi Suatu Pengantar. Jakarta: Rajawali.
Sugiyono. (2006). Metode Penelitian Kuantitaf Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2007). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif Kualitatif, Dan R&D). Bandung. Alfabeta.
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif Kualitatif, Dan R&D). Bandung. Alfabeta.
Syafiie, I.K. (2003). Sistem Administrasi Negara Republik Indonesia. Bandung: PT Bumi Aksara.
Tahir, A. (2015). Kebijakan Publik dan Transparansi Penyelenggraan Pemerintah Daerah. Bandung: Alfabeta.
Undang-Undang Nomor 25 Tahun 2009 tentang Pelayanan Publik
Undang-Undang Nomor 6 Tahun 2014 Tentang Desa
Undang-Undang U Nomor 32 Tahun 2004 Tentang Pemerintah Dearah
Widjaja, H.A.W. (2003). Otonomi Desa. Jakarta: PT Raja Grafindo.
Author Biographies
Erdipa Panjaitan, Universitas Medan Area
Program Studi Administrasi Publik, Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik
Rosmala Dewi, Universitas Medan Area
Program Studi Administrasi Publik, Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik
Nina Angelia, Universitas Medan Area
Program Studi Administrasi Publik, Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (Refer to The Effect of Open Access).