Analisis Strategi Bisnis untuk Mencapai Keunggulan Kompetitif di UMKM Nukida Jati Bojonegoro


Ika Munawaroh(1*), Elva Nuraina(2), Elly Astuti(3),


(1) Universitas PGRI Madiun, Madiun
(2) Universitas PGRI Madiun, Madiun
(3) Universitas PGRI Madiun, Madiun
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to identify business strategies implemented by MSMEs Nukida Jati to have a competitive advantage. The research method uses descriptive qualitative. Sources of data used are primary and secondary data sources. The technique of collecting data is the interview, observation, and documentation. Data analysis techniques used data reduction, presenting information data, and drawing conclusions. The calculation results of the IFE (internal factors) and EFE (external factors) matrices show that Nukida Jati MSMEs are in quadrant one. Combining these matrices in the SWOT analysis shows that the company's position allows it to maximize the opportunities and strengths. An alternative business strategy that can be applied to Nukida Jati MSMEs in this position is related diversification. This business strategy allows the company to produce various kinds of handicrafts with different specifications according to consumer demand with the same raw materials. Further product diversification can create wider market opportunities, especially if added with adequate digital marketing support


Keywords


SWOT Analysis; Business Strategy; MSME; Competitive Advantage

Full Text:

PDF

References


Abdillah, M. B., Hakim, R. M. A., Damiri, D. M., & Zahra, F. (2017a). Business Strategy Analysis On SMEs Bamboo Crafts In Bandung City. Jurnal AdBispreneur, 2(3), 227–242. http://jurnal.unpad.ac.id/adbispreneur/article/view/16491

Abdillah, M. B., Hakim, R. M. A., Damiri, D. M., & Zahra, F. (2017b). Business Strategy Analysis On SMEs Bamboo Crafts In Bandung City. Jurnal AdBispreneur, 2(3), 227–242.

Adi, K., & Oktarina, F. (2018). Pengaruh Kualitas Produk Dan Harga Terhadap Minat Beli Pelanggan Pada Perusahaan Mebel Ud. Lumintu Tegalsari - Ambulu. Majalah Ilmiah DIAN ILMU, 16(1), 48–59. https://doi.org/10.37849/midi.v16i1.63

Afwan, M. T., & Suryono, B. S. (2019). Analisis Pengaruh Kualitas Produk, Persepsi Harga dan Kualitas Pelayanan terhadap Keputusan Pembelian dengan Citra merek Sebagai Variabel Intervening (Studi pada Konsumen Mebel Madina di Kota Banjarnegara). Diponegoro Journal of Management, 8(1), 1–13.

Agusri. (2019). Pengaruh Harga Terhadap Volume Penjualan Pada Mebel Sinar Barokah Tanjung Karangan Kabupaten Muara Enim. Jurnal Media Wahana Ekonomika, 16(3), 192–203.

Berkova, I., Adamova, M., & Nyvltova, K. (2017). Relationships Between Financial and Learning and Growth Perspectives in BSC. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis, 65(6), 1841–1850. https://doi.org/10.11118/actaun201765061841

Halin, H., Wijaya, H., & Yusilpi, R. (2017). Pengaruh Harga Jual Kaca Patri Jenis Silver Terhadap Nilai Penjualan Pada Cv. Karunia Kaca Palembang Tahun 2004-2015. Jurnal Ecoment Global, 2(2), 49–56. https://doi.org/10.35908/jeg.v2i2.251

Hidayat, T. (2016). Formulasi Strategi Bisnis dalam Upaya Meningkatkan Daya Saing Industri Batik “Mliwis Putih” di Desa Sobontoro, Balen, Bojonegoro. Jurnal Edutama, 3(1), 21–30.

Januarwati, R., & Poernomo, E. (2014). Analisis Strategi Bisnis Usaha Mikro Kecil Menengah Toko Bunga “Cindy” di Jl. Kayoon Utara No.12 Gentengkali-Surabaya. Jurnal Bisnis Indonesia, 5(2), 155–164.

Kristianingsih, W. D., Wibowo, S. B., & Astuti, E. (2018). Studi Korelasi Brand Awareness Dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Batik Tulis Di Batik Murni Madiun. FIPA: Forum Ilmiah Pendidikan Akuntansi, 6(2), 1–6. http://prosiding.unipma.ac.id/index.php/FIPA/article/view/578

Mursito, H. (2019). Sosial Media Sebagai Upaya Peningkatan Penjualan Produk UKM (Studi Kasus di SMESCO Jakarta). Pekobis : Jurnal Pendidikan, Ekonomi, Dan Bisnis, 4(2), 41–47. https://doi.org/10.32493/pekobis.v4i2.p41-47.3949

Pratama, D. W., & Santoso, S. B. (2018). Pengaruh Citra Merek , Kualitas Produk dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian melalui Kepercayaan Konsumen pada Produk Stuck Original. Diponegoro Journal of Management, 7(2), 1–11.

Rahmanto, P. N., & Rahayu, M. (2017). Perumusan Strategi Bisnis Pada Usaha Kecil Dan Menengah (Studi Pada Dea Cake And Bakery). Jurnal Ilmiah Mahasiswa FEB, 2(1), 68–70.

Resmawa, I. N. (2017). Pengaruh Brand Image dan Product Knowledge terhadap Purchase Intention dengan Green Price sebagai Moderating Variabel pada Produk the Body Shop di Surabaya. Jurnal Aplikasi Manajemen, Ekonomi Dan Bisnis, 1(2), 1–11.

Saing, S. M., Alam, S., & Maming, J. (2019). Pengaruh Strategi Pemasaran Dan Brand Image Terhadap Kepuasan Dan Keputusan Pembelian Produk “Kita” Perum Bulog Subdivre Makassar. Hasanuddin Journal of Management, 1(1), 1–8. https://doi.org/10.2991/icame-18.2019.71

Sari, D. A., & Suprapto, R. (2018). Strategi Peningkatan Daya Saing UMKM Pengolahan Ikan Melalui Analisis SWOT. Stability: Journal of Management and Business, 1(2), 110–122. https://doi.org/10.26877/sta.v1i2.2857

Setiawati, I., & Widyartati, P. (2017). Pengaruh Strategi Pemasaran Online Terhadap Peningkatan Laba UMKM. Seminar Nasional Dan Call for Paper 2017 Strategi Pengembangan Sumber Daya Manusia Melalui Publikasi Jurnal Ilmiah Dalam Menyikapi Permenristekdikti RI No.20 Tahun 2017, 1, 343–347.

Umar, A., Sasongko, A. H., Agusman, G., & Sugiharto. (2016). Analisa Swot Pada Bisnis Rumahan, Studi Kasus Pada Bisnis Laundry Kiloan. Buletin Bisnis Dan Manajemen, 2(2), 84–100.




DOI: https://doi.org/10.31289/jkbm.v7i2.4382

Article Metrics

Abstract view : 0 times
PDF - 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.