Kualitas Pelayanan Pajak Kendaraan Bermotor Pada Kantor Sistem Administrasi Manunggal Satu Atap Putri Hijau Medan Utara


Fadlan Minallah(1*), Lusiana Andariani Lubis(2), Nurman Achmad(3),


(1) Universitas Sumatera Utara
(2) Universitas Sumatera Utara
(3) Universitas Sumatera Utara
(*) Corresponding Author

Abstract


This research aims to determine and analyze to analyze the quality of service at the Office of the One Roof One-Stop Administration System (SAMSAT) Putri Hijau, Medan Utara. To answer the service quality of Motor Vehicle Tax at the SAMSAT Putri Hijau, the researchers used five dimensions of public service quality proposed by Zeithaml et al in Hardiansyah, namely Tangible, Reliability, Responsiveness. ), Assurance (Guarantee), and Emphaty (Empathy). This study uses a descriptive research method with a qualitative approach. Data collection techniques using interviews, observation, and documentation. Based on the results of the study, it can be concluded that the service quality of the Motor Vehicle Tax (PKB) at the SAMSAT Putri Hijau can be assessed from five dimensions, namely Tangibel, Reliability, Responsiveness, Assurance, and Emphaty, however, there are several indicators. which have not been fulfilled properly, such as regarding the comfort of the place of storage and the existence of discrimination or prioritizing relatives in the motor vehicle tax collection process.


Keywords


Quality of service; Public Service; Motor Vehicle Tax.

Full Text:

PDF

References


Abuyamin, O, (2010). Perpajakan Pusat & Daerah. Bandung : Humaniora.

Adriani, P.J.A, (2005). Pengantar Ilmu Hukum Pajak. Jakarta : Gramedia.

Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Publik. Jakarta : Rineka Cipta.

Atik, dan Ratminto. (2013). Manajemen Pelayanan, disertai dengan pengembangan model konseptual, penerapan citizen’s charter dan standar pelayanan minimal. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Basri, H. (2018) Kualitas Pelayanan Pajak Kendaraan Bermotor di Kantor Sistem Administrasi Manunggal Satu Atap (SAMSAT) Wilayah Gowa. FISIP UNM.

Dwiyanto, A. (2006). Mewujudkan Good Governace Melayani Publik. Yogyakarta : UGM Press.

Emilia, Dinda. Nasution, H.M.H Thamrin. & Dewi, Rosmala. (2019). Pelaksanaan Prinsip

Pelayanan Publik Samsat Medan Selatan Dalam Meningkatkan Pemungutan Pajak Kendaraan Bermotor Roda Dua. Jurnal Ilmu Pemerintahan, Administrasi Publik, Ilmu Komunikasi (JIPIKOM), 1(1) 2019: 26-31

Harahap, R. (2018). Konflik Perbatasan dan Pembangunan Desa (Studi di Kabupaten Kampar dan Kabupaten Rokan Hulu Provinsi Riau). Tesis. Fisip USU.

Herdiyansyah. (2011). Kualitas Pelayanan Publik Yogyakarta: Gava Media.

Kusdarini, E. (2011). Dasar-dasar Hukum Administrasi Negara dan Asas-asas Umum Pemerintahan yang Baik. Yogyakarta: UNY Press.

Madiasmo, (2011). Perpajakan. Edisi Revisi. 2011. Yogyakarta : Penerbit Andi,

Moenir. (2002). Menejemen Pelayanan Umum di Indonesia. Jakarta PT. Bumi Aksara

Moleong. L. J. (2012). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung. Remaja Rosda Karya.

Nasution, F.R. dan Rudi S.S., (2014). Evaluasi Kinerja Pegawai Kantor Samsat dalam Pelayanan Bea Balik Nama Kendaraan Bermotor, JPPUMA: Jurnal Ilmu Pemerintahan dan Sosial Politik UMA (Journal of Governance and Political UMA), 2 (1): 1-17.

Saidi, M.D., (2011), Pembaharuan Hukum Pajak Edisi Revisi, Jakarta: PT.Raja Grafindo Persada.

Saputri, A. (2014)Kualitas Pelayanan Pajak Kendaraan Bermotor Melalui Layanan SAMSAT Corner di Ambarukmo Plaza Kabupaten Sleman Daerah Istimewa Yogyakarta. FISIP UNY.

Shofiyah, S. (2013) Konflik Perbatasan Lima Desa di Wilayah Kabupaten Kampar dan Kabupaten Rokan Hulu (Sebuah Tinjauan Historis dan Dampaknya Terhadap Pelayanan Masyarakat). FKIP UR.

Sinambela, Lijan Poltak. Dkk. (2011) .Reformasi Pelayanan Publik. Jakarta:Bumi Aksara.

Sinulingga, L.O. Nasution, M.H.T. & Batubara, B.M. (2018). Implementasi Kebijakan Pajak Progresif Bagi Kendaraan Bermotor. PERSPEKTIF, 7 (1): 19-23

Sulistio, B., & Budi, W. (2009). Birokrasi Publik (Perspektif Ilmu Administrasi Publik). Bandar Lampung: CV Badranaya.

Syafiie, I.K. (2006). Ilmu Administrasi Publik, PT. Rineka Cipta, Jakarta.

Thoha, M. (2007). Kepemimpinan Dalam Manajemen. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Tjiptono, F., & Gregorius, C. (2006). Service Quality & Satisfaction. Yogyakarta: Andi Offset

Tjiptono, F., (2004), Pemasaran Jasa, Malang: Bayumedia.

Waluyo, (2013). Perpajakan Indonesia. Edisi Revisi. Buku 1, Jakarta : Salemba Empat.

Wirawan. (2007), Budaya dan Iklim Organisasi Teori Aplikasi dan Penelitian. Jakarta: Salemba Empat.

Yani, A. (2004). Hubungan Keuangan Antara Pemerintah Pusat dan Daerah. Jakarta : PT Raja Grafindo Persada.

Zain, M. (2008). Manajemen Perpajakan. Jakarta : Salemba Empat.

Zauhar, S. (2005). Birokrasi, Birokratisasi dan Post Bureaucracy. Malang: Unibraw.

PERATURAN

Lembaga Administrasi Negara. 2004. System Administrasi Negara Kesatuan Republik Indonesia (SANKRI); Dalam landasan dan pedoman pokok penyelenggaraan dan pengembangan system administrasi negara

Peraturan Menteri Pendayagunaan Aparatur Negara Nomor 63 Tahun 2003 Tentang Pedoman Umum Palayanan Publik.

Peraturan Pemerintah Nomor 65 Tahun 2001 Tentang Pajak Daerah dan Retribusi Daerah..

Undang-undang Nomor 22 Tahun 2009 Tentang Lalu Lintas dan Angkutan Jalan (UULLAJ).

Undang-undang Nomor 23 Tahun 2014 Tentang Pemerintahan Daerah.

Undang-undang Nomor 25 Tahun 2009 Tentang Pelayanan Publik.

Undang-undang Nomor 28 Tahun 2009 Tentang Pajak dan Retribusi Daerah.

https://sinarpagiindonesia.com diakses tanggal 27 Desember 2019

www.medanbisnisdaily.com diakses tanggal 4 Januari 2020

(http://repository.umy.ac.id/bitstream/handle/123456789/17160/F.%20BAB%20II.pdf?sequence=6&isAllowed=y diakses tanggal 22 april 2020)

http://repository.unpas.ac.id/38297/4/BAB%202.pdf diakses tanggal 22 april 2020

(webcache.googleusercontent.com : diakses tanggal 22 april 2020)

www.Pajak.go.id




DOI: https://doi.org/10.31289/perspektif.v10i2.4765

Article Metrics

Abstract view : 0 times
PDF - 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Fakultas Ilmu Sosial Politik, Universitas Medan Area

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.