Strategi Pemenangan Jokowi dan Ma’ruf Amin dalam Pemilihan Presiden 2019 melalui Pencitraan Politik


Tasya Maurhena Pusparimba(1*), Yusa Djuyandi(2), Ratnia Solihah(3),


(1) Universitas Padjadjaran
(2) Universitas Padjadjaran
(3) Universitas Padjadjaran
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to see the winning strategy of the candidate pairs for Jokowi and Ma'ruf Amin in the 2019 presidential election, especially in terms of political imagery. Using Newman and Shet's theory by looking at reinforcement strategies, rationalization strategies, inducement strategies, and confrontation strategies. The method used is descriptive qualitative research methods through in-depth interviews and literature review. Primary data was obtained through interviews with resource persons, namely the success team and volunteer team for the Indonesia Maju coalition, secondary data consisting of books and related documents. The results showed that the candidate pairs Jokowi and Ma'ruf Amin tried to carry out various strategic tactics in order to present themselves as candidates who had a populist image, were liked, were honest and had a dominant ideology of democratic-socialism.

Keywords


Winning Strategy; Political Imaging; Presidential Election

Full Text:

PDF

References


Abrori, M.H. (2019). Strategi Pemenangan Petahana dalam Pemilihan Kepala Daerah Kabupaten Sidoarjo 2015: Saiful Illah – Nur Ahmad Syaifudin. Tesis. Pascasarjana UIN Sunan Ampel Surabaya.

Arifin, A. (2008). Ilmu Komunikasi: sebuah pengantar ringkas. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Asri, S. (2013). Aktor Politik Kontemporer Dalam Perspektif Psychocultural. Jurnal Politik Profetik. 1(1): 12-21.

Azhar, A.A. (2017). Pencitraan Politik Elektoral Kajian Politik Segitiga PAN Dalam Merebut Simpati Masyarakat. Yogyakarta: Atap Buku.

Bungin, B. (2003). Analisis Data Penelitian Kualitatif. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Danial, A. (2009). Iklan Politik TV: Modernisasi Kampanye Politik Pasca Orde Baru. Yogyakarta: Lkis

Firmanzah. (2012). Marketing Politik Antara Pemahaman dan Realitas, Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.

Margono. (2004), Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Nimmo, D. (2004). Komunikasi Politik (Komunikator, Pesan, Media) Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Pito, A., Toni. (2006). Mengenal Teori-Teori Politik. Bandung: Nuansa.

Pura, A.K. (2019). Strategi Pemenangan Dalam Pemilihan Umum Calon Legislatif Partai Gerindra Di Desa Buo Kecamatan Loloda Kabupaten Halmahera Barat Tahun 2019. Jurnal Politico 8(2), 1-10

Sasmita, S. (2011). Peran informasi politik terhadap partisipasi pemilih pemula dalam Pemilu/Pemilukada. Jurnal Ilmiah Administrasi Publik dan Pembangunan, 2(1), 217-224.

Silalahi, U. (2009). Metode Penelitian Sosial. Bandung: Refika Aditama.

Soyomukti, N. (2013). Komunikasi Politik. Malang: Intrans Publishing Wisma Kalimetro.

Sugiarto, B., Pratiwi, O.C, & Akbar. (2014). Strategi Pemenangan Dalam Pemilihan Kepala Daerah. Jurnal Masyarakat, Kebudayaan Dan Politik. 27(3), 143-151.




DOI: https://doi.org/10.31289/perspektif.v10i2.4786

Article Metrics

Abstract view : 0 times
PDF - 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Fakultas Ilmu Sosial Politik, Universitas Medan Area

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.