Konstruksi Citra Destinasi Wisata Gedung Juang45 Bekasi Dalam Berita Media Daring Tribunnews


Ralvin Januar Wijaya(1), Bernard Danu Kristianto(2), Rustono Farady Marta(3), Sugeng Wahyudi(4),


(1) Universitas Bunda Mulia
(2) Universitas Bunda Mulia
(3) Universitas Bunda Mulia
(4) Universitas Bunda Mulia

Abstract


Online media in the era of digitalization has become an alternative choice for people in seeking information to replace conventional mass media. This study aims to see the relationship of online media in the development of tourist destinations in Gedung Juang45 in Bekasi Regency. This research uses a qualitative descriptive method, with the Pan and Kosicki framing analysis technique. The online media studied was Tribunnews to see news narratives in the 2019 to 2020 period using discourse analysis. News was analyzed by selecting topics related to the development of the Gedung Juang45 in Bekasi Regency on the Tribunnews Online Media Content. There were two news stories in March and August 2019, which mostly criticized the Bekasi Regency Government (Pemkab. Bekasi). On the other hand, when entering February to December 2020, researchers managed to find 13 supporting news for Pemkab. Bekasi regarding the construction of the Gedung Juang45. The results showed that of the 13 news, there is the same narrative to form the image construction of the Pemkab. Bekasi in increasing tourism, especially the Gedung Juang45 Tourism Destination.


Keywords


Gedung Juang45; Online Media; Tourist Destinations; Bekasi; Image Construction.

Full Text:

PDF

References


Alexa.com. (2020). Top Sites in Indonesia. https://www.alexa.com/topsites/countries/ID

APJII. (2020). Laporan survei internet apjii 2019 – 2020. 2020.

Books, D. (2019). 5 Tahun Terakhir, Rerata Pertumbuhan Kunjungan Wisatawan Mancanegara 14% Jumlah Kunjungan Wisman ke Indonesia 2009-2018. https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2019/07/17/5-tahun-terakhir-rerata-pertumbuhan-kunjungan-wisawatan-mancanegara-14

Fauzi, E. P., & Fasta, F. (2020). Modern Muslimah in Media : a Study of Reception Analysis in “ Saliha ” Program on Net Tv. Aspiration, 1(November), 135–162.

Handariastuti, R., Abidin Achmad, Z., & Bramayudha, A. (2020). Analisis Framing Berita Pemberhentian PSBB Surabaya Raya di Media Online kompas.com dan suarasurabaya.net. Jurnal Ilmu Komunikasi, 10(2), 156–176. https://doi.org/10.15642/jik.2020.10.2.156-176

Herat, R. A., Rembang, M. R., & Kalangi, J. (2015). Peran Bidang Promosi Dan Pemasaran Dinas Pariwisata Kabupaten Pulau Morotai Dalam Mempromosikan Potensi Pariwisata Kabupaten Pulau Morotai. E-Jurnal Akta Diurna, IV(4).

Kholik, D. I. (2015). BINGKAI BERITA MEDIA INDONESIA TENTANG TERPILIHNYA SUSILO BAMBANG YUDHOYONO SEBAGAI KETUA UMUM PARTAI DEMOKRAT (Analisis Framing Pada Pemberitaan Media Indonesia). Bricolage, Vol 1(2).

Leo Dwi Jatmiko. (2020). APJII: 196,7 Juta Warga Indonesia Sudah Melek Internet. https://teknologi.bisnis.com/read/20201110/101/1315765/apjii-1967-juta-warga-indonesia-sudah-melek-internet#:~:text=Bisnis.com%2C JAKARTA - Jumlah,juta pengguna dibandingkan tahun lalu.

Manafe, J. ., Setyorini, T., & Alang, Y. A. (2016). PEMASARAN PARIWISATA MELALUI STRATEGI PROMOSI OBJEK WISATA ALAM, SENI DAN BUDAYA (Studi Kasus di Pulau Rote NTT). BISNIS : Jurnal Bisnis Dan Manajemen Islam, 4(1), 101. https://doi.org/10.21043/bisnis.v4i1.1687

Maria Yuliastuti, A. Y. . (2013). Pengaruh Slogan, Model, dan Repetisi Iklan terhadap Keputusan Pembelian Bermotor pada Ibu dalam Keluarga. KOMUNIKATIF, 2.

Munzir, A. A. (2019). Beragam Peran Media Sosial dalam Dunia Politik di Indonesia. JPPUMA Jurnal Ilmu Pemerintahan Dan Sosial Politik Universitas Medan Area, 7(2), 173. https://doi.org/10.31289/jppuma.v7i2.2691

Purbani, W. (2005). Analisis Wacana/Discourse Analysis. In Lokakarya Penelitian UBAYA. https://s3.amazonaws.com/academia.edu.documents/34170395/discourse-analysis.pdf?response-content-disposition=inline%3B filename%3DANALISIS_WACANA_DISCOURSE_ANALYSIS.pdf&X-Amz-Algorithm=AWS4-HMAC-SHA256&X-Amz-Credential=AKIAIWOWYYGZ2Y53UL3A%2F20190823%2Fus

Ready, A. (2016). Penggunaan Media Online Sebagai Sumber Informasi Akademik Mahasiswa Ilmu Komunikasi Fakultas Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik Universitas Riau. Jom Fisip, 3(1), 1–16.

Rudiyanto, Dzakyy Ridha M. , Dea Shalehalistya L., S. (2019). Analisis Wacana Berita ‘Fenomena Asap Karhutla’ di Portal Berita Online Tirto.id (Aspek Penanda Substitusi). SEMANTIKS, 495–504.

Sadono, T. P., & Fensi, F. (2015). Pemberitaan Bergabungnya Hary Tanoesoedibjo Ke Partai Hanura (Analisis Ekonomi Politik Media Dalam Framing Portal Online Okezone.com. Bricolage, Vol 1(2).

Saputra, N., & Marta, R. F. (2020). Optimalisasi Model Strategi Public Relations Museum Penerangan dalam Membentuk Citra Publik. Calathu: Jurnal Ilmu Komunikasi, 2(1), 20–31. https://journal.uc.ac.id/index.php/calathu/article/view/1257

Siregar, Z., & Berger, P. L. (2020). SOCIAL CONSTRUCTION OF MASS MEDIA (KONSTRUKSI SOSIAL MEDIA MASSA. WAHANA INOVASI, 7(1), 93–99.

Soritua, Y. (2015). ANALYSIS OF THE ROLE OF TOURISM SECTOR TO BE THE MAIN INCOME IN THE REGION (A comparation study in the Tourism sector in Bali Province). REFERENSI, 3(2), 1–27.

Sulaiman, A. (2016). Memahami Teori Konstruksi Sosial Peter L. Berger. Society, 4(1), 15–22. https://doi.org/10.33019/society.v4i1.32

Suprobo, T., Siahainenia, R., & Sari, D. K. (2016). Analisis Framing Media Online Dalam Pemberitaan Profil dan Kebijakan Menteri Susi Pudjiastuti (Studi Pada Situs Berita Detik.com, Kompas.com dan Antaranews.com periode Oktober - Desember 2014). Cakrawala, 5(1), 119–138. http://ejournal.uksw.edu/cakrawala/article/view/499

Tribunnews, W. (n.d.). Jumlah Turis di Kota Bekasi Naik 14.223 Orang Artikel ini telah tayang di Wartakotalive dengan judul Jumlah Turis di Kota Bekasi Naik 14.223 Orang, https://wartakota.tribunnews.com/2018/05/13/jumlah-turis-di-kota-bekasi-naik-14223-orang. Penulis: Fitriyan. https://wartakota.tribunnews.com/2018/05/13/jumlah-turis-di-kota-bekasi-naik-14223-orang

Tribunnews, W. (2020). https://wartakota.tribunnews.com/2020/12/21/wajah-baru-gedung-juang-45-tambun-jadi-objek-wisata-baru-warga-kabupaten-bekasi?page=3. https://wartakota.tribunnews.com/2020/12/21/wajah-baru-gedung-juang-45-tambun-jadi-objek-wisata-baru-warga-kabupaten-bekasi?page=3.




DOI: https://doi.org/10.31289/perspektif.v10i2.4863

Article Metrics

Abstract view : 0 times
PDF - 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Universitas Medan Area

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.