Evaluasi Strategi E-Commerce sebagai Upaya Penguatan Ekonomi pada Himpunan Pengusaha Pribumi Indonesia


Heri Kusmanto(1), Warjio Warjio(2), Evi Yunita Kurniaty(3),


(1) Universitas Sumatera Utara
(2) Universitas Sumatera Utara
(3) Universitas Medan Area

Abstract


Digitalization is an important need, during the pandemic there is an increase in consumer demand for e-commerce, digital literacy, and delivery requests. This is felt in the Micro, Small and Medium Enterprises of food and beverages through the increasing demand for take away, delivery, and e-commerce sales. The understanding of Micro, Small and Medium Enterprises actors on technology, limited online marketing, production processes, and online market access are still considered not optimal enough. On the other hand, consumers feel insecure in conducting digital transactions. The production sector must foster awareness and build a framework of thinking on business strategies in e-commerce, namely producing competitive products, targeted promotions and creativity in product delivery, while management must provide knowledge of e-commerce law. , regarding trademark protection, electronic payments, obligations and responsibilities of e-commerce actors. The conclusion that the authors get is that the evaluation of the strategy of the Micro, Small and Medium Enterprises of the Indonesian Indigenous Entrepreneurs Association in e-commerce is that there is no proper e-commerce business strategy for Micro, Small, and Medium Enterprises which results in problems or obstacles in supporting business digitization. Micro, Small, and Medium.

Keywords


Evaluation; Strategy; E-Commerce.

Full Text:

PDF

References


Adam (2020). Implementasi Model Penyaluran Program Bantuan Sosial Pemberdayaan Ekonomi Untuk Petani Serai Wangi. PERSPEKTIF, 9 (1): 66-78.

Ardian, M., & Purba, A. (2021). Implementasi Kebijakan Penanggulangan Kemiskinan di Kota Medan Dalam Perspektif Ekonomi Politik. PERSPEKTIF, 10(2), 543-554. doi:https://doi.org/10.31289/perspektif.v10i2.4780

Bank Indopnesia, (2017), Perkembangan Terkini Asesmen Stabilitas Sistem Keuangan, September 2017. Departemen Kebijakan Makroprudensial.

Barkatullah, A.H. dan Prasetyo, T. (2006), Bisnis E-Commerce Studi Sistem Keamanan dan Hukum di Indonesia. Yogyakarta: Pustaka Pelajar. 2006.

Damarwulan, L., Ramdansyah, A., & Lutfi, L. (2021). Peningkatan Kekuatan Jejaring Wirausaha dan E-Marketing UMKM di Banten dalam menghadapi dampak Pandemic Covid-19. Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS), 3(3), 1113-1123. doi:https://doi.org/10.34007/jehss.v3i3.495

Djabbar, I., & Baso, S. (2019). Pengembangan Usaha Kecil & Menengah (UKM) Di Kabupaten Kolaka Utara. Publikauma: Jurnal Administrasi Publik Universitas Medan Area, 7(2), 116-129. doi:https://doi.org/10.31289/publika.v7i2.2974

Ginting, M., Badaruddin, B., & Lubis, Z. (2020). Motif Ekonomi Etnis Karo di Kawasan Sekitar Universitas Sumatera Utara. PERSPEKTIF, 9(2), 130-148. doi:https://doi.org/10.31289/perspektif.v9i2.3543

Hidayat, N., (2016). Pengembangan Kapasitas Badan Keswadayaan Masyarakat: Program Nasional Pemberdayaan Masyarakat Mandiri Perkotaan Di Kecamatan Rantau Selatan, Jurnal Administrasi Publik Universitas Medan Area, 4 (2): 120-130

Julita, J., & Sari, E. N. (2015). Strategi Generik Porter Bagi UMKM dalam Menghadapi Masyarakat Ekonomi ASEAN (MEA)(Studi Kasus: Pada UMKM di Kabupaten Deli Serdang). JURNAL AKUNTANSI DAN BISNIS: Jurnal Program Studi Akuntansi, 1(2).

Kurnianto, D., Badaruddin, B., & Humaizi, H. (2021). Keberlanjutan Dana Simpan Pinjam Perempuan Eks Program Nasional Pemberdayaan Masyarakat Mandiri Perdesaan dalam Peningkatan Ekonomi Masyarakat Desa. PERSPEKTIF, 10(2), 383-390. doi:https://doi.org/10.31289/perspektif.v10i2.4512

Noor, M. (2011). Pemberdayaan masyarakat. CIVIS, 1(2).

Peraturan Menteri Koperasi dan Usaha Kecil dan Menengah Nomor 6 Tahun 2020 Tentang Pedoman Umum Penyaluran Bantuan Pemerintah Bagi Pelaku Usaha Mikro Untuk Mendukung Pemulihan Ekonomi Nasional Dalam Rangka Menghadapi Ancaman Yang Membahaya.

Purnamasari, Y., Pradhanawati, A., & Hidayat, W. (2015). Analisis Peluang E-commerce Dalam Pengembangan USAha Mikro, Kecil, Dan Menengah Produk Batik. (Studi Kasus Pada USAha Batik Di Semarang). Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis, 4(4), 42-49.

Rambe, A., & Amir, P., Usman, T., (2016), Analisis Pemberdayaan Pegawai Badan Penanggulangan Bencana Daerah (Bpbd) Kota Medan, Jurnal Administrasi Publik, 6 (1): 20-30.

Syafira, A., Kurniawati, E., & Hadi, N. (2021). Wisata Alam Coban Putri Sebagai Objek Dalam Penguatan Ekonomi Masyarakat Desa Tlekung. Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS), 4(2), 1105-1112. doi:https://doi.org/10.34007/jehss.v4i2.809

Undang-Undang 7 Tahun 2014 Tentang Perdagangan

Undang-Undang No. 8 Tahun 1999 Tentang Perlindungan Konsumen

Undang-undang Nomor 20 Tahun 2008 Tentang Usaha Mikro, Kecil, dan Menengah

Yati, A. (2018). Analisis Pemberdayaan Perempuan Melalui Simpan Pinjam Kelompok. Publikauma : Jurnal Administrasi Publik Universitas Medan Area, 6(1), 91-99. doi:https://doi.org/10.31289/publika.v6i1.1568

Zarkasyi, M., Zubaedah, R., & Hilmi, I. (2021). Sosialisasi Kebijakan StimulusPerekonomian Nasional kepada UMKM terdampak Covid-19 untuk Mengurangi Resiko Kredit Macet. Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS), 3(3), 1031-1039. doi:https://doi.org/10.34007/jehss.v3i3.494




DOI: https://doi.org/10.31289/perspektif.v11i2.5812

Article Metrics

Abstract view : 0 times
PDF - 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Universitas Medan Area

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.